Dan Sperber (1999) Pour un utopisme raisonné. In R-P. Droit & D. Sperber, Des Idées qui viennent (Odile Jacob), 169-187.

Roger-Pol Droit et moi avons publié en 1999 une discussion philosophique et politique entre nous en six parties, chacune introduite par un cour essai de l’un ou de l’autre. Voici le troisième de mes trois essais.

Dan Sperber (1999) Voir autrement la culture. In R-P. Droit & D. Sperber, Des Idées qui viennent (Odile Jacob), 91-105.

Roger-Pol Droit et moi avons publié en 1999 une discussion philosophique et politique entre nous en six parties, chacune introduite par un cour essai de l’un ou de l’autre. Voici le second de mes trois essais.

Dan Sperber (1999) Naturaliser l’esprit. In R-P. Droit & D. Sperber, Des Idées qui viennent (Odile Jacob), 11-24.

Roger-Pol Droit et moi avons publié en 1999 une discussion philosophique et politique entre nous en six parties, chacune introduite par un cour essai de l’un ou de l’autre. Voici le premier de mes trois essais.

Dan Sperber & Lawrence Hirschfeld (1999) Culture, Cognition, and Evolution. In R. Wilson & F. Keil (eds.), MIT Encyclopedia of the Cognitive Sciences (MIT Press), cxi-cxxxii.

“Most work in the cognitive sciences focuses on the manner in which an individual device — be it a mind, a brain, or a computer — processes various kinds of information. Cognitive psychology in particular is primarily concerned with individual thought and behavior. Individuals however belong to populations. This is true in two quite different senses. Individual organisms are members of species and share a genome and most phenotypic traits with the other members of the same species. Organisms essentially have the cognitive capacities characteristic of their species, with relatively superficial individual variations. In social species, individuals are also members of groups. An important part of their cognitive activity is directed toward other members of the group with whom they cooperate and compete. Among humans in particular, social life is richly cultural. Sociality and culture are made possible by cognitive capacities, contribute to the ontogenetic and phylogenetic development of these capacities, and provide specific inputs to cognitive processes…” [PDF version]