Dan Sperber & Gloria Origgi (2005) Pourquoi parler, comment comprendre? In J-M. Hombert, (ed.) L’origine de l’homme, du langage et des langues. (Fayard), 236-253.

“…Une nouvelle branche de la linguistique, la pragmatique, s’est développé au cours des dernières décennies. Elle étudie la compréhension des énoncés en contexte. Qui adopte une perspective pragmatique est amené à concevoir les énoncés non tant comme des moyens qu’utilise le locuteur pour transmettre au moyen de sons le sens qu’il veut communiquer, mais plutôt comme des indices riches et complexes que le locuteur fourni à l’auditeur afin de lui permettre de reconstruire le sens voulu… Nous nous interrogerons ici sur les conséquences de la perspective pragmatique pour l’étude de l’évolution du langage…”

Dan Sperber & Deirdre Wilson (2005) Pragmatics. In F. Jackson & M. Smith (eds.), Oxford Handbook of Philosophy of Language. (Oxford University Press)

” …pragmatics contrasts with semantics, the study of linguistic meaning, and is the study of how contextual factors interact with linguistic meaning in the interpretation of utterances. Here we will briefly highlight a range of closely related, fairly central pragmatic issues and approaches that have been of interest to linguists and philosophers of language in the past thirty years or so. Pragmatics, as we will describe it, is an empirical science, but one with philosophical origins and philosophical import.”

Dan Sperber (2005) Modularity and relevance: How can a massively modular mind be flexible and context-sensitive?In P. Carruthers, S. Laurence, S. Stich (eds.), The Innate Mind: Structure and Content. (Oxford University Press)

“…What I want to do here is answer two questions: How can a massively modular mind be flexible? And: How can a massively modular mind be context-sensitive?…” [PDF version]